ERASMUS+ ​2020-2023
FROM LOCAL TO GLOBAL

Ideą projektu jest uwrażliwienie uczniów na aktualne problemy ekologiczne lokalnego środowiska, a także dokonanie obserwacji pokazujących, że problemy obserwowane lokalnie mają ogromny wpływ na otaczający nas świat, nasze zdrowie i samopoczucie, a także powodują zmiany klimatyczne. Partnerzy tego projektu chcą promować postawy zrównoważone – działania ekologiczne i ekonomiczne, aby zapewnić porównywalne lub lepsze warunki życia obecnym i przyszłym pokoleniom naszego społeczeństwa. Nadanie projektowi wymiaru międzynarodowego przyniesie wielorakie rezultaty w postrzeganiu kwestii środowiskowych, którymi partnerzy planują się zająć, a nawet dzięki stworzeniu bardziej świadomych ekologicznie obywateli świadomość ta wyjdzie poza zakres projektu. Ideą jest umożliwienie porównania problemów środowiskowych i rozwiązań stosowanych w ich ochronie w różnych regionach geograficznych, z miejsc położonych nad brzegiem Morza Śródziemnego i Oceanu Atlantyckiego, ale także z miasta i wsi śródlądowej. Projekt jest podzielony na sześć etapów dotyczących określonych problemów środowiskowych, każdy związany z wiedzą specjalistyczną i możliwościami konkretnego partnera, zgodnie z opisem w sekcji dotyczącej motywacji projektu.

1. Nadmierna eksploatacja środowiska – RO 2 . Czarna i zielona energia. Recykling i opakowania z tworzyw sztucznych – PL 3 . Zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi (Morze Śródziemne) – GR 4 . Niedobór wody i zanieczyszczenie turystyczne – ES 5 . Tereny zielone a zanieczyszczenie wody (Ocean Atlantycki) – PT 6 . Produkcja, konsumpcja i marnowanie żywności – TR Podczas lokalnych prac partnerzy będą zbierać niezbędne informacje o problemach, które pojawiają się lub są rozwiązywane w ich regionach. Razem ze zdjęciami lub filmami wykonanymi lokalnie, zostanie on pokazany podczas kolejnych LTT i będzie szerzej omawiany w panelach organizowanych przez ich gospodarzy. Każdy z partnerów proponuje szereg działań pozwalających na porównanie analizowanych zagadnień, a także wyeksponowanie określonych problemów środowiskowych. Debaty, wizyty i inne działania będą także próbą rozwiązania problemów. Będą także uczyć i rozwijać umiejętności naszych uczniów i nauczycieli w zakresie przedmiotów STEAM, w tym ICT, które są częścią umiejętności XXI wieku, a także kształtować świadomych ekologicznie obywateli Europy i świata, odczuwających odpowiedzialność za przyrodę i zdrowie ludzi. Partnerzy zgodzili się, aby na ich terenie znajdował się Eko Ogród. co jednocześnie ukazywałoby potrzebę posiadania zdrowego i przyjaznego środowisku kawałka ziemi, a także angażowało uczniów i nauczycieli w pracę nad jego utrzymaniem. Wszystkie zajęcia będą prowadzone w języku angielskim jako języku projektu, co również wpłynie na podniesienie jego poziomu wśród uczniów. Zwiększy to także ich umiejętności społeczne i pozwoli na lepsze zrozumienie naszych kultur.

Podczas pracy lokalnej, a później w LTT, partnerzy będą uczyć uczniów o zmianach w środowisku, ich przyczynach, działaniach, metodologiach i technikach stosowanych w recyklingu, ochronie środowiska. Będą także uczyć umiejętności ICT i prezentacji niezbędnych w projekcie. Podniesie to także kompetencje pedagogiczne nauczycieli. W ramach każdego LTT odbędzie się konkurs fotograficzny, w którym prezentowane będą zdjęcia promujące wybrane idee lub rozwiązania proekologiczne stosowane w odwiedzanych krajach. Po zakończeniu mobilności wszyscy partnerzy zorganizują wystawę promującą działania proekologiczne podejmowane w odwiedzanym kraju oraz wyniki konkursu fotograficznego. Wszyscy partnerzy będą także promować swoje działania na rzecz ochrony środowiska i dzielić się produktami w przestrzeni projektu w eTwinningu, w którym uwzględni się szerszą grupę uczniów. Oczekuje się również, że działania te spowodują wzrost motywacji i zainteresowania nauką języków. ICT wśród uczestniczących uczniów, a opublikowane materiały mogą mieć szerszy wpływ poza projektem. Po każdym etapie projektu nastąpi udostępnianie i rozpowszechnianie jego wyników zgodnie z planami krajowymi. Dzięki temu projektowi szkoły zyskają także uznanie jako liderów w działaniach proekologicznych, a także zyskają znaczące doświadczenie w projektach Erasmus+ i eTwinning. Nauczyciele zaangażowani w projekt w znaczący sposób rozwiną swoje umiejętności pedagogiczne oraz umiejętności językowe i komunikacyjne, które mogą być również kluczowe dla ich kariery zawodowej.

Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat realizacji projektu.
 
BIP
Dziennik elektroniczny
Erasmus+
Misja Przyroda
Nasza Szkoła
Szkoła z klasą
Gmina Skołyszyn
Kuratorium Oświaty Rzeszów
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Pajacyk
OSP Skołyszyn