Misja Przyroda – Zielona Szkoła w Parkach Narodowych
Krempna 25-29.05.2015r.

Cel projektu:
Celem projektu jest budowanie wśród uczniów świadomości i poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze własnego regionu i Polski oraz akceptacji dla terenów chronionych.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie poznają bogactwo gatunkowe otaczającego ich środowiska przyrodniczego i praktyczne znaczenie różnorodności biologicznej.

Realizacja zajęć:
Odbywa się w trzech etapach:
Etap I – uczniowie dowiadują się o celach projektu, a także mają za zadanie zebrać informację o parku narodowym, do którego udadzą się na zajęcia edukacyjne (w naszym przypadku to Magurski Park Narodowy)
Etap II – 5 dni zajęć edukacyjnych w Magurskim Parku Narodowym, realizowane w formule tzw. zielonej szkoły.
Etap III – zajęcia pozalekcyjne po powrocie z parku narodowego.

START… WSPOMNIENIA Z WYJAZDU

I.
Nasza przygoda zaczęła się w poniedziałek 25 maja, kiedy to autokarem docieramy do Krempnej położonej w Magurskim Parku Narodowym. Tu na wstępie jesteśmy podzieleni na 4 drużyny: drużyna p. Renaty, drużyna p. Moniki i p. Agnieszki, drużyna p. Oli oraz drużyna p. Kuby.
Od teraz wszystkie zadania wykonujemy drużynowo.

II. Od przygody do przyrody… „Questing”.
Pierwszym zadaniem do wykonania już pierwszego dnia jest „Questing”, który polega na pokonywaniu różnych przeszkód, odgadywaniu zagadek i odczytywaniu wskazówek aby dotrzeć do ukrytego skarbu. Bardzo ważne jest tutaj właściwa orientacja w terenie, dlatego pracujemy z mapą i kompasem. Sukces! Wszystkie drużyny docierają do skarbu! (chociaż z przygodami)

III. „Od mrówki do świerka różnorodność wielka”.
W drugi dzień naszego wyjazdu, tuż po śniadaniu udajemy się do Folusza, gdzie rozpoczyna się nasze kolejne zadanie. I znów dostajemy wskazówki oraz mnóstwo pomocy: pojemniki, lupy, mapy, lornetki.
Podążamy wyznaczoną trasą w strugach deszczu, lecz ochoczo, najpierw na „Diabli kamień”. Pokonując różne przeszkody szukamy skarbu. Tym razem jest to bieg terenowy podczas którego zbieramy informację o gatunkach roślin i zwierząt.

IV. Wykonanie projektów – wieczorne zajęcia integracyjne dla uczniów.
Razem z opiekunami, w naszych drużynach dzielimy się spostrzeżeniami i wrażeniami z Folusza. Swoje obserwacje przedstawiamy na plakatach oraz prezentujemy je pozostałym grupom.

V. Zwiedzanie Muzeum Magurskiego Parku Narodowego
Idziemy pieszo. Dziś znowu deszcz ale my się go nie boimy. Muzeum MPN dostarcza nam wielu niesamowitych wrażeń. Na miejscu zwiedzanie rozpoczynamy od projekcji filmu o Magurskim Parku Narodowym. Potem kolejna sala, w której podziwiamy zebrane eksponaty fauny i flory Magurskiego Parku Narodowego. Roślin i zwierzęta naprawdę wyglądają jak prawdziwe. Następnie uczestniczymy w prelekcji na temat symbolu MPN, którym jest orlik krzykliwy. Na koniec pani przewodnik zaprasza nas do gry przyrodniczej „twister”. Zachwyceni wracamy do ośrodka.

VI. Piżama Party
Na naszej wyprawie jest również czas na wieczorną zabawę. Już przed wyjazdem wiedzieliśmy, że zrobimy imprezę piżamową, a więc każdy mógł się odpowiednio przygotować. Dodatkowo za wykonanie różnych zadań otrzymywaliśmy piżamki specjalne. Jednak nasi opiekunowie zaskoczyli nas najbardziej. Wszyscy przebrali się za zwierzęta z dżungli bawiąc się tak dobrze jak my.

VII. Wyjazd do Bóbrki i Żarnowca
Czwartek to dzień zwiedzania. Udajemy się do Bóbrki, Żarnowca i Iwonicza Zdroju. W Bóbrce oglądamy maszyny wiertnicze, poznajemy historię wydobycia ropy naftowej. Zwiedzamy także stary dworek Marii konopnickiej, który znajduje się w Żarnowcu. W Iwoniczu Zdroju mamy możliwość podziwiania przebudowanego rynku i pijalni wód mineralnych. Po drodze do autobusu zatrzymujemy się przy stoiskach z pamiątkami gdzie kupujemy prezenty dla bliskich.

VIII. „Ekosystemy” – Rola człowiek w przyrodzie – życie w środowisku wodnym.
To dla wszystkich chyba najciekawsze zadanie. Jest to już przedostatni dzień naszej wycieczki i wybieramy się na badanie wody. Dochodzimy na miejsce, gdzie pani przewodnik opowiada nam o zadaniu jakie mamy wykonać i rozdaje nam przyrządy, które pomogą nam w badaniu wody. Jesteśmy podzielni na cztery grupy i zaczynamy badanie wody. Robimy dużo ciekawych rzeczy m. in. mierzymy prędkość przepływy wody w rzece, czystość i określamy zapach. Poszukujemy także żyjątek, które zamieszkują środowisko rzeki i określamy według klucza rośliny rosnące w pobliżu rzeki. Po długim badaniu wody przemoczeni wracamy do ośrodka.

IX. Świt w przyrodzie.
Dziś jest już ostatni dzień wycieczki. Wstajemy o 5 rano i idziemy na wyznaczone przez opiekunów miejsce. Maszerujemy już pół godziny. Bolą nas nogi. Po chwili jesteśmy wreszcie na miejscu, gdzie otrzymujemy kartki, na których mamy za zadanie narysować otaczające dźwięki przyrody o świcie. Następnym zadaniem jest praca w drużynach. Na kartonach malujemy pejzaż wszystkim tym, co udało nam się znaleźć w pobliżu. W ruch idą błoto, piasek, kwiatki polne i inne rośliny. Mamy przy tym ubaw po pachy.

X. Przyroda? Jestem za! Podsumowanie wyjazdu.
Tuż po śniadaniu odwiedzają nas panie z Muzeum MPN i krótko podsumowują naszą pracę. Sprawdziły także książeczki, które dostaliśmy na początku naszej przygody. Za ich prawidłowe uzupełnienie oraz po złożeniu przysięgi wielu z nas otrzymuje miano „Przyjaciela Magurskiego Parku Narodowego”. Po spotkaniu udajemy się na długi i wyczerpujący spacer (ok. 10km). Po nim wszyscy chętnie zjadamy obiad. Następnie ze smutkiem i pęcherzami na nogach wracamy do domów.

Zapraszamy również na profile Misji Przyroda na Facebooku https://www.facebook.com/groups/614603985343260/?fref=ts https://www.facebook.com/MisjaPrzyroda?fref=ts

BYŁA TO DLA NAS MEGA PRZYGODA!!!
 
Dziennik elektroniczny
Misja Przyroda
Szkoła z klasą
Gmina Skołyszyn
Nasza Szkoła
Kuratorium Oświaty Rzeszów
BIP
OSP Skołyszyn
Jasielski Portal Informacyjny
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Pajacyk